Osób, które wyjeżdżają do Holandii zwłaszcza w związku ze świadczeniem pracy, często nie omija styczność z tzw. numerem BSN. Jest on potrzebny m.in. w przypadku legalnego zatrudnienia na terytorium tego kraju, umożliwiając pracodawcy wypłatę wynagrodzenia i odprowadzanie stosownych składek. Podkreślić jednak trzeba, iż BSN ma również szersze zastosowanie. W niniejszym artykule wyjaśniamy więc, czym jest ten numer i do czego służy, a także jak go uzyskać.

1. Czym jest BSN i do czego się przydaje?

Burgerservicenummer, w skrócie BSN, to unikalny i osobisty numer obsługi obywatela, będący holenderskim odpowiednikiem polskiego numeru PESEL. W 2007 r. zastąpił on dawny numer Sofi (sofinummer) i składa się z ciągu cyfr.

BSN pozwala na identyfikację socjalno-fiskalną jego posiadacza, a co za tym idzie – ułatwia kontakty z urzędami i instytucjami w Holandii oraz załatwianie różnych formalności. Przedmiotowy numer jest potrzebny m.in. do uzyskania i świadczenia legalnej pracy, otwarcia rachunku bankowego w holenderskim banku, otrzymania świadczeń socjalnych czy uzyskania ubezpieczenia zdrowotnego. Ponadto dzięki niemu można np. złożyć roczne zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym Belastingdienst, wnioskować o identyfikator tożsamości cyfrowej DigiD, a nawet korzystać z usług służb zdrowia.

BSN może zostać nadany danej osobie tylko jeden raz i jest on ważny przez całe życie jego posiadacza. Nie wygaśnie on zatem gdy jego posiadacz zamieszka poza terytorium Niderlandów bądź planuje powrót do Holandii po długiej nieobecności w tym państwie.

2. Sposób uzyskania numeru BSN

Numer BSN obowiązkowo przydzielany jest nie tylko obywatelom Holandii, lecz także cudzoziemcom, którzy przyjeżdżają do tego kraju na okres dłuższy niż 4 miesiące. Niemniej mogą go też otrzymać osoby planujące przebywać na terytorium Niderlandów krócej niż 4 miesiące.

Sposób uzyskania numeru BSN zależy od tego, czy dana osoba zamierza mieszkać w Holandii dłużej lub krócej niż 4 miesiące. Wyrobienie takiego numeru jest darmowe, lecz wiąże się z koniecznością osobistego stawienia się w urzędzie gminy, co z kolei wymaga uprzedniego umówienia się na spotkanie drogą internetową lub telefoniczną.

W przypadku pobytu w Holandii przez okres dłuższy niż 4 miesiące, należy zameldować się pod konkretnym adresem zamieszkania na terytorium tego kraju, dokonując jednocześnie wpisu do Podstawowego rejestru osób BRP (Basisregistratie Personen). Każdy zarejestrowany w bazie BRP automatycznie otrzymuje swój BSN. Aby zarejestrować się w bazie BRP, trzeba zarejestrować się w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Wizyta w urzędzie wymaga okazania m.in.:

  • dokumentu tożsamości:
    • dowód osobisty lub
    • paszport;
  • dokumentu będącego potwierdzeniem zamieszkania na terytorium Niderlandów:
    • umowa najmu lub
    • akt własności mieszkania lub
    • oświadczenie właściciela mieszkania o pobycie pod danym adresem.

W sytuacjach gdy wyjazd do Holandii nie przekracza 4 miesięcy, gdyż chodzi np. o pracę sezonową, lub gdy dana osoba nie przenosi się do tego kraju, lecz zamierza tam pracować przez ponad 4 miesiące, należy zarejestrować się w ewidencji ludności jako nierezydent w bazie danych nierezydentów RNI (Registratie Niet-Ingezetenen), będącej częścią BRP. W tym celu trzeba zgłosić się do jednego z 19 urzędów gminy w Holandii, które posiadają punkt obsługi RNI. Lista takich placówek, wraz z ich danymi kontaktowymi, dostępna jest na stronie Contacting an RNI municipality | NetherlandsWorldwide. Po umówieniu się na spotkanie, należy udać się do wybranego urzędu we wskazanym terminie i mieć ze sobą aktualny dokument tożsamości.

3. BSN dla partnera świadczeniowego

Warto wiedzieć, że istnieje możliwość wnioskowania o BSN dla partnera świadczeniowego za pomocą specjalnego formularza. Możliwość ta dotyczy sytuacji, kiedy zarówno wnioskodawca, jak i partner mieszkają poza terytorium Niderlandów lub kiedy tylko partner mieszka za granicą, a wnioskodawca w Holandii.

Formularz, który potrzebny jest przy wnioskowaniu o BSN dla partnera świadczeniowego, można pobrać ze strony Formulier Verzoek burgerservicenummer voor toeslagpartner (buitenland). Wydrukowany i wypełniony wniosek należy wysłać pocztą wraz z wymaganymi dokumentami, m.in. kopie dokumentu potwierdzającego związek oraz dowodu lub paszportu partnera wnioskodawcy. Następnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Królestwa wyśle do osoby wnioskującej list z numerem BSN dla jej partnera.

4. Gdzie można znaleźć nr BSN?

BSN widnieje na takich holenderskich dokumentach jak np.:

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • prawo jazdy,
  • odcinki wypłat,
  • roczne zestawienia wynagrodzeń,
  • polisa ubezpieczenia zdrowotnego.

Numer BSN można też sprawdzić m.in. za pośrednictwem strony internetowej MijnOverheid, która pełni funkcję elektronicznej skrzynki pocztowej, przeznaczonej na różne wiadomości rządowe. Aby to zrobić, należy zalogować się na wyżej wspomnianej witrynie z użyciem identyfikatora DigiD (Digitale Identiteit, czyli tzw. tożsamość cyfrowa, będąca holenderskim odpowiednikiem polskiego profilu zaufanego).

5. Nota prawna

Opracowanie stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90 poz. 631, t.jedn. z późn. zm.). Publikowanie bądź powielanie niniejszego opracowania lub jego części, przytaczanie opinii, jak również rozpowszechnianie w jakikolwiek inny sposób informacji w nim zawartych bez pisemnej zgody Crede sp. z o.o. jest zabronione.

Ten post dostępny jest także w języku: English Français