Z uwagi na okoliczność, iż obywatele UE mają swobodę poruszania się po Szwajcarii, coraz większa liczba pracodawców decyduje się na delegowanie pracowników do tego państwa. Delegowanie do Szwajcarii wymaga jednak dopilnowania szeregu formalności. Należy do nich m.in. obowiązek zgłoszenia delegowania właściwym władzom.
1. Kogo dotyczy obowiązek notyfikacji?
Notyfikacja wymagana jest w przypadku gdy przyjazd związany jest ze świadczeniem pracy lub wykonywaniem usług na terytorium Szwajcarii. W związku z tym obowiązek notyfikacji dotyczy następujących kategorii osób:
- obywateli państw członkowskich UE/EFTA podejmujących pracę w Szwajcarii;
- pracowników delegowanych do pracy do Szwajcarii przez pracodawców mających siedzibę w jednym z państw członkowskich UE/EFTA – przedmiotowy obowiązek jest niezależny od obywatelstwa pracownika delegowanego, przy czym przepisy szwajcarskie wymagają, aby obywatele państw trzecich pracowali w państwie członkowskim UE/EFTA przez co najmniej 12 miesięcy przed oddelegowaniem do Szwajcarii;
- niezależni usługodawcy z państwa członkowskiego UE/EFTA mający siedzibę w państwie członkowskim UE/EFTA.
Podkreślić należy, iż notyfikacja jest wymagana w każdym przypadku gdy czas pracy w Szwajcarii przekracza 8 dni w roku kalendarzowym. Nie jest ona zatem konieczna jeżeli czas trwania pracy nie przekracza wskazanego okresu. Od tej zasady jest jednak wyjątek. Dotyczy on:
- prac budowlanych,
- sprzątania i ochrony,
- prac hotelarskich,
- pracowników branży erotycznej,
- pracy wędrownych pracowników.
2. Termin na dokonanie zgłoszenia
Delegowanie pracowników do Szwajcarii należy zgłosić najpóźniej na 8 dni przed rozpoczęciem pracy. Od tej zasady jest jednak wyjątek. W nagłych wypadkach praca może rozpocząć się przed upływem 8-dniowego terminu, ale nie później niż w dniu dokonania zgłoszenia.
Zdarzenie może zostać uznane za nagły wypadek uzasadniający odstąpienie od 8-dniowego terminu, jeżeli łącznie są spełnione następujące przesłanki:
- prace, które należy wykonać, dotyczą nieoczekiwanego wystąpienia uszkodzeń i mają na celu zapobieganie dalszym szkodom,
- prace należy wykonać niezwłocznie, nie później niż w ciągu trzech dni kalendarzowych po powstaniu szkody.
W formularzu zgłoszeniowym należy wskazać, na czym polega nagły przypadek.
3. Czas trwania zgłoszenia
Zgłoszenie może zostać dokonane maksymalnie na okres 90 dni roboczych w roku kalendarzowym. Rzeczony limit dotyczy całej Szwajcarii. Nie jest on zatem liczony odrębnie dla poszczególnych kantonów.
Po upływie limitu 90 dni pracownik powinien uzyskać zezwolenie na pobyt i pracę w Szwajcarii.
4. Portal zgłoszeniowy
Zgłoszenia należy dokonać za pośrednictwem strony internetowej: https://meweb.admin.ch/meldeverfahren/
Strona dostępna jest w kilku wersjach językowych:
- angielskiej,
- niemieckiej,
- francuskiej,
- włoskiej.
5. Stworzenie konta
Warunkiem dokonania zgłoszenia jest posiadanie przez zgłaszającego konta. W tym celu należy kliknąć zakładkę „Rejestracja” i wybrać rodzaj zgłoszenia, a następnie podać stosowne dane, tj.:
- nazwę firmy,
- adres siedziby,
- branżę, w której firma działa,
- dane osoby reprezentującej,
- numer telefonu,
- adres e-mail.
Podać należy również nazwę użytkownika oraz hasło do konta.
Po wypełnieniu formularza trzeba go zaakceptować. Na podany wcześniej adres przyjdzie mail, zawierający kod aktywacyjny oraz link. Po kliknięciu w link oraz podaniu nazwy użytkownika oraz kodu (kod powinien wpisać się automatycznie), konto zostanie aktywowane i będzie możliwe dokonanie zgłoszenia.
6. Zgłoszenie
Po zalogowaniu na profil zostajemy przekierowani do formularza zgłoszeniowego. W formularzu należy podać następujące dane:
- dane osoby kontaktowej w Szwajcarii oraz jej adres, numer telefonu, adres e-mail;
- początkową i końcową datę delegowania (w ramach jednego zgłoszenia można dodać maksymalnie 24 pobyty);
- wskazać miejsce pracy: nazwę, dokładny adres, cel usługi (dla różnych miejsc pracy należy dokonać osobnych zgłoszeń);
- dane delegowanych pracowników – dane pracowników automatycznie zapisują się w systemie i mogą zostać wykorzystane przy dalszych notyfikacjach.
Następnie zgłaszający musi potwierdzić przestrzeganie przepisów prawa szwajcarskiego. Należy również odpowiedzieć na pytanie, czy zgłaszający posiada szwajcarski numer VAT.
Na końcu formularza znajduje się rubryka „Comment” („Komentarz”). W niej można poczynić różne uwagi, np. wskazać nagły wypadek uzasadniający dokonanie zgłoszenia przed upływem 8-dniowego terminu.
Po zaakceptowaniu i wysłaniu formularza zgłoszeniowego wyświetli się potwierdzenie zgłoszenia. Zawiera on wszystkie informacje o dokonanym zgłoszeniu, w tym numer zgłoszenia. Potwierdzenie należy wydrukować i zachować.
7. Jak dokonać zmian w zgłoszeniu?
Pomyślnie dokonane zgłoszenie nie może zostać zmodyfikowane. Jednakże w przypadku:
- przesunięcia terminu pracy,
- zmiany czasu pracy (wydłużenie lub skrócenie),
- przerwy w pracy,
- anulowania powiadomienia
można powiadomić mailowo właściwe władze kantonalne o zmianach.
W razie innych zmian należy złożyć nowe powiadomienie za pomocą portalu internetowego.
8. Nota prawna
Opracowanie stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90 poz. 631, t.jedn. z późn. zm.). Publikowanie bądź powielanie niniejszego opracowania lub jego części, przytaczanie opinii, jak również rozpowszechnianie w jakikolwiek inny sposób informacji w nim zawartych bez pisemnej zgody Crede sp. z o.o. jest zabronione.