Dotychczas pracodawca delegujący pracowników do Czech zgłaszał przyjazd pracowników za pomocą dedykowanego formularza, który należało wysłać na adres e-mail czeskiej państwowej inspekcji pracy. Z dniem 1 lipca 2024 r. sposób notyfikowania wyjazdu do Czech uległy zmianie. Od wskazanej daty zgłoszenia dokonywać należy za pomocą portalu internetowego.
1. Portal internetowy
Obecnie zgłoszenie delegowania pracowników do Czech dokonuje się za pomocą portalu internetowego: https://www.mpsv.cz/app/suip-vysilani-zamestnancu
Portal dostępny jest w języku: czeskim, niemieckim, angielskim i polskim.
2. Utworzenie konta użytkownika
W celu korzystania z portalu należy utworzyć konto użytkownika. W tym celu należy wybrać odnośnik „Utwórz konto” i postępować zgodnie z instrukcjami.
Utworzenie konta wymaga podania numeru VAT jego użytkownika. Portal pozwala bowiem na wyszukanie nazwy firmy za pomocą numeru VAT oraz jej automatycznego uzupełnienie. Jeżeli zgłaszający nie skorzysta z tej opcji, dane należy wypełnić ręcznie. Ponadto wskazać należy kraj pochodzenia firmy oraz adres siedziby.
Tworząc konto podaje się także adres e-mail, który będzie potrzebny przy logowaniu do profilu oraz hasło.
Jeżeli wszystkie podane dane są prawidłowe, konto zostanie utworzone. Przy czym korzystanie z konta powinna poprzedzać jego aktywacja. W tym celu należy zalogować się na konto i wpisać kod aktywacyjny, który został wysłany na adres e-mail podany podczas tworzenia konta.
3. Zgłoszenie delegowania
Przed dokonaniem zgłoszenia należy stworzyć „bazę” pracowników delegowanych oraz wskazać dane odbiorców usług. W tym celu powinniśmy dysponować:
- danymi pracowników delegowanych, tj. imię, nazwisko, obywatelstwo, data urodzenia, rodzaj
- i numer dokumentu tożsamości (dowód osobisty lub paszport);
- dokumentem potwierdzającym istnienie zatrudnienia i jego tłumaczenie na język czeski (np. aneks eksportowy oraz jego tłumaczenie na język czeski);
- danymi podmiotu, do którego kierowani są pracownicy delegowani:
- jeżeli odbiorcą usług jest osoba prawna mająca siedzibę na terenie Czech, wystarczy podać numer firmy – w takim przypadku po kliknięciu w przycisk „szukaj” powinny załadować się automatycznie nazwa firmy oraz jej adres;
- jeżeli odbiorcą usługi jest osoba fizyczna, należy podać jej imię i nazwisko oraz adres odbiorcy usługi.
W celu dokonania zgłoszenia wyjazdu trzeba kliknąć odnośnik „Utwórz delegowanie”. Dane dotyczące pracodawcy delegującego uzupełniają się automatycznie. Następnie, z wcześniej utworzonej listy pracowników należy wybrać pracowników, którzy będą delegowani w ramach danego wyjazdu oraz dodać datę początkową i końcową delegowania, rodzaj delegowania oraz rodzaj działalności lub rodzaj usługi. Kolejny krok polega na wyborze odbiorcy usługi. W przypadku gdy adres wykonywania usługi jest inny niż siedziba odbiorcy usługi, podajemy właściwy adres.
Po uzupełnieniu wszystkich danych, zgłoszenie należy zaakceptować. Akceptacja oznacza automatyczną wysyłkę zgłoszenia do czeskiej państwowej inspekcji pracy.
Pracodawca delegujący otrzyma potwierdzenie dokonania zgłoszenia na wcześniej podany adres e-mail.
4. Edytowanie zgłoszenia
Zgłoszenie delegowania można edytować (W szczególności dopuszczalna jest zmiana okresu delegowania). Zmienione zgłoszenie wysyłane jest automatycznie do państwowej inspekcji pracy. Natomiast zgłaszający powinien otrzymać na swój e-mail potwierdzenie dokonania zmiany.
Po aktualizacji zgłoszenie zmienia swój status na liście dokonanych zgłoszeń z „Wysłane” na „Zmienione”.
5. Nota prawna
Opracowanie stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90 poz. 631, t.jedn. z późn. zm.). Publikowanie bądź powielanie niniejszego opracowania lub jego części, przytaczanie opinii, jak również rozpowszechnianie w jakikolwiek inny sposób informacji w nim zawartych bez pisemnej zgody Crede sp. z o.o. jest zabronione.